De ‘op zoek naar leuke dingen’ club

Imke is net acht jaar geworden. Haar verjaardag was een geweldige dag met veel visite en even zoveel cadeautjes. Ook het kinderfeestje was super leuk. Met haar beste vriendinnetjes was ze naar het zwembad gegaan. Daar hadden ze uren lang gespeeld en gezwommen. Na afloop had mama pannenkoeken gebakken voor iedereen en ze mochten erop doen wat ze wilden. Er waren verse aardbeien en slagroom, maar ook was er stroop en poedersuiker. Alle meisjes hadden genoten en gingen moe naar huis. Het was allemaal leuk geweest. Maar nu zit Imke met een klein probleempje. 

Ineens vindt ze sommige dingen die ze eerst leuk vond helemaal niet meer zo leuk. Draaien in de draaimolen op de kermis was altijd heel leuk, maar nu vindt ze het stom en kinderachtig. Haar barbies zijn ook minder leuk dan vroeger en vooral Ken vindt ze heel stom. Maar wat ze nu dan wel leuk vindt, weet ze ook niet! Haar feestje met de meiden was wel heel leuk. Meiden onder elkaar, zonder die stomme kinderachtige jongens. Maar verder weet ze het even niet zo goed. En wat blijkt, sommige vriendinnetjes weten ook niet meer zo goed wat ze leuk vinden. Er zijn dingen waar ze net te jong of te klein voor zijn, en voor de kleine kinderen dingen zijn ze weer te groot. Een lastige situatie. 

Katja en Floor zijn de beste vriendinnen van Imke. Ze besluiten met zijn drieën om op zoek te gaan naar leuke dingen voor meisjes van 8 jaar. Samen richten ze een club op. ‘we noemen het: De Op Zoek Naar Leuke Dingen Club’, zegt Imke. Katja en Floor vinden het een prima naam voor hun club. ‘Dan moeten we wel vaak bij elkaar komen, dan kunnen we samen overleggen en op onderzoek uit gaan,’ zegt Katja. De andere meiden knikken instemmend. ‘Vandaag is dan onze eerste club bijeenkomst. We moeten dingen opschrijven. Heb jij papier en een pen Imke?’ vraagt Floor. Ze zitten op Imke haar kamer. Imke zoekt direct in haar bureaula naar een schrijfblok, maar vindt dan een heel mooi boekje. Het is net een soort schrift maar dan met een harde kaft en er staat nog helemaal niks in. Uit haar pennenbakje grist ze een pen. ‘Oké, we gaan eerst opschrijven wat we nu al leuk vinden om te doen,’ zegt Imke. Het blijft angstvallig stil in de kamer. De meiden kunnen niks bedenken. Maar dan ineens roept Floor: ‘Zwemmen, zwemmen vind ik leuk om te doen. Jouw feestje was ook heel tof Im.’ Katja is het er mee eens en Imke begint meteen te schrijven. Dan blijft het weer een hele tijd stil. ‘Oh, weet je wat ik ook wel leuk vind?’ zegt Imke ineens. De meiden kijken haar verwachtingsvol aan. ‘Nou?’ zegt Floor. ‘Ik vind waveboarden op straat leuk, maar niet als het regent.’ Zegt Imke. ‘Ja, dat vind ik ook leuk!’ roept Katja enthousiast. Floor kijkt iets minder vrolijk. Ze kan niet waveboarden. Zo’n plank met maar twee wieltjes, het lukt haar maar niet. ‘Ik vind het stom, dus het mag eigenlijk niet op de lijst,’ zegt Floor. ‘Zullen we het je leren dan?’ vraagt Katja. ‘Ja, we leren het je, dan kunnen we met zijn drieën waveboarden!’ roept Imke. Floor kijkt even bedenkelijk, maar dan lijkt het haar toch wel leuk om het ook te kunnen. ‘Nou goed, schrijf maar op dan, dan ga ik het leren. Maar dan moeten jullie me wel helpen.’

Het is mooi weer en de meisjes besluiten naar buiten de gaan om te waveboarden. Floor doet erg haar best en het gaat steeds een beetje beter. Eerst houdt Imke haar hand vast en daarna doet Katja dat. Imke doet nog een keer voor wat de bedoeling is en welke beweging Floor moet maken. Na een aantal keer vallen en weer opstaan, lukt het Floor om een klein stukje alleen op de plank te blijven staan. Als de moeder van Imke roept om te komen eten, besluiten ze de andere dag weer met de club bij elkaar te komen, want er moeten nog meer leuke dingen te bedenken zijn. 

De volgende dag zitten ze op de kamer van Floor. Imke heeft het club-schrift meegenomen en slaat het open. ‘We hebben alleen maar zwemmen en waveboarden op de lijst staan. Dat schiet niet zo op. Om alleen naar het zwembad te gaan zijn we nog te klein en waveboarden kan niet als het regent!’ ‘We kunnen even op mijn computer kijken. Dan zoeken we op ‘leuke dingen voor meiden van 8’’ zegt Floor, die een kleine laptop op haar kamer heeft. Katja en Imke vinden het een goed idee. Ze typen het in op google en krijgen een hele lijst met sites waar je cadeautjes kan kopen voor meiden van 8 jaar. Dat is niet wat ze wilden. Floor scrolt naar beneden en vindt dan een site met allerlei leuke dingen om te doen. ‘Kijk hier, koekjes bakken, knutselen, nagels lakken, een t-shirt beschilderen, naar de speeltuin, winkeltje spelen..’ “Argh, winkeltje spelen! Nee dat vind ik echt te stom hoor! Maar knutselen en koekjes bakken vind ik wel heel leuk.’ Zegt Imke. ‘Ik vind niet alle speeltuinen leuk, wel als er een heel hoog klimrek is ofzo. Dat het echt moeilijk is om er in te klimmen ofzo,’ zegt Katja. 

De lijst in het club schrift wordt aangevuld met Koekjes bakken, Knutselen, Stoere speeltuin, T-shirt beschilderen, Pannenkoeken bakken en natuurlijk krijgt ook Spelen op de tablet een plaatsje in de lijst. De meiden kijken elkaar tevreden aan. Er zijn toch een heleboel leuke dingen om te doen. ‘Nu gaan we het allemaal doen samen en dan gaan we de lijst weer langer maken,’ stelt Imke voor. Katja en Floor vinden het een goed idee en samen gaan ze aan de grote keukentafel gezellig knutselen. 

Nicole Martens, juni 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.