De Uitvinder

Een speciaal verhaaltje voor Thies

Thies is een heel bijzonder jongetje. Nou zijn natuurlijk alle kinderen heel bijzonder, maar Thies heeft iets speciaals. Thies houdt namelijk heel erg van de dingen net even iets anders doen. Hij is altijd op zoek naar hoe je bestaande dingen op een andere manier kan gebruiken, waardoor het allemaal net even gemakkelijker gaat.

Thies zijn moeder wordt af en toe een beetje gek van de eigenwijsheid van Thies, maar ze kan er ook vaak om lachen. Thies is bijna 7 en weet nu al wat hij wil worden, hij wordt later uitvinder. Hij bedenkt elke dag nieuwe mogelijkheden voor bestaande dingen. Zo mocht hij laatst mama meehelpen in de keuken. Hij was ervan overtuigd dat de dunschiller, die volgens zijn moeder maar op één manier kan worden gebruikt, ook anders gebruikt kon worden. Thies bleef proberen om andersom de wortel te schillen en het lukte uiteindelijk wel, maar de wortel zag er wat gehavend uit en het ging toch niet zo snel als wanneer hij het op de normale manier zou hebben gedaan. Thies was een beetje teleurgesteld, maar vastbesloten om een snellere manier te bedenken om wortels te schillen. 

Ook zijn speelgoed heeft altijd meer mogelijkheden dan waar het eigenlijk voor bedoeld is. Thies verzint telkens wat nieuws. Soms gaat er wat kapot, maar dat weet hij meestal zelf weer op te lossen. Mama is trots op de handigheid van Thies, maar ze vindt dat hij niet alleen maar moet spelen en wat meer zijn best moet doen op school. Thies ziet het nut er niet zo van in. ‘Maar als je kan lezen, dan kan je straks nog veel meer dingen zelf doen en ook schrijven over je uitvindingen bijvoorbeeld,’ zegt mama vaak. Thies zegt dan: ‘Jij kan het toch voor me lezen als het nodig is? En schrijven over uitvindingen ga ik echt niet doen. Ik maak wel een filmpje en dat zet ik dan op youtube en dan kan iedereen het meteen zien.’ Mama moet dan een beetje lachen, maar ze maakt zich ook zorgen. Thies zit al een hele poos in groep 3, maar hij vindt spelen en ontdekken nog steeds veel leuker dan lezen, schrijven en rekenen. 

Op school heeft de juf natuurlijk ook al lang gezien, dat Thies geen interesse heeft in lezen, schrijven of rekenen. Maar ze heeft ook gezien hoe handig en creatief Thies is. Als er geknutseld of getekend moet worden, komt hij met de mooiste ideeën, die hij ook kan maken of tekenen. Thies helpt andere kinderen met het plakken of knippen van hun werkjes, dat vindt hij heel erg leuk. Maar als de hele klas moet lezen, doet Thies niet echt mee. Hij vindt het moeilijk en saai. Hij droomt liever over wat hij later allemaal gaat uitvinden. Hij wil graag een robot maken, die zijn moeder kan helpen in het huishouden. Mama klaagt altijd dat alles iedere keer maar vies wordt, dus wat zou het handig zijn om een robot te maken die kan stofzuigen en dweilen. Een echte robot, die zelf ziet wanneer het vies is en dan gewoon aan het werk gaat. Of een robot die de vaatwasser in- en uitruimt. Thies heeft zoveel ideeën. Zijn beste idee is een soort kriebelhand, zodat er altijd iets op zijn rug kan kriebelen, want dat vindt hij zo fijn. Maar een auto die ook onder water kan rijden, zou ook wel ongelooflijk stoer en handig zijn. Of een onderzeebootje voor één persoon, waar je mee naar Amerika kan gaan. Terwijl je dan door de oceaan schiet kan je meteen al het plastic uit de oceaan halen met een soort groot net wat achter de onderzeeër hangt. Thies heeft altijd wel wat te dromen. In zijn gedachten kan alles!

Omdat het niet zo goed gaat op school, vindt Thies het ook niet leuk om naar school te gaan. Hij vindt dat de juf vaak zeurt, en hij moet veel te veel dingen doen die hij niet leuk vindt. Maar op een dag heeft de juf iets bedacht. Ze komt met een nieuw boekje naar hem toe. Thies denkt: och, ik moet weer lezen, bah! ‘Kijk eens wat ik hier voor je heb, Thies,’ zegt de juf vrolijk. ‘Wat is dat?’ vraagt Thies met weinig interesse. ‘Ik heb een boekje gevonden, speciaal voor kinderen van 7 jaar, over een heleboel uitvindingen die de afgelopen 50 jaar gedaan zijn. Ik denk dat je dat wel interessant vindt om te lezen.’ Ze legt het boekje op zijn tafeltje en loopt weg. Thies kijkt ernaar. De voorkant ziet er wel leuk uit. ‘Belangrijke uitvindingen’ staat er op de voorkant. Thies slaat het boekje open. Er staan leuke plaatjes in, maar hij ziet ook dingen waarvan hij geen idee heeft wat het is. Gelukkig staat er bij de plaatjes geschreven wat het is. Thies begint te lezen. Het gaat niet snel, maar hij vindt het reuze interessant. Na een poosje komt de juf weer bij hem. Ze ziet hem geconcentreerd lezen. Hij heeft er rode wangen van gekregen. ‘Is het leuk?’ vraagt ze. Thies hoort haar niet. Hij is geboeid door de verhalen in het boekje. De juf tikt hem op zijn schouder. Thies schrikt op. ‘Vind je het leuk?’ vraagt de juf nog een keer. ‘Ja! Het is heel leuk.’ Zegt Thies blij. ‘Mooi, dan mag je straks weer verder lezen, we gaan nu buiten spelen,’ zegt de juf. Thies kijkt een beetje beteuterd. Hij wil het boekje graag uitlezen, het is zo interessant. 

Als Thies ’s middags thuiskomt zegt hij tegen mama: ‘Ik heb zo’n gaaf boek van de juf gekregen om te lezen!’ Hij glundert als hij het vertelt. Mama kijkt verbaasd. ‘Wat voor een boek dan?’ vraagt ze nieuwsgierig. ‘Over uitvindingen. Het is zo leuk en er staan ook plaatjes bij en ik ben al op de helft. Morgen ga ik het helemaal uitlezen.’ Als papa ook thuis is vertelt Thies honderduit over het boekje. ‘De kleurentelevisie bestaat nog helemaal niet zo lang,’ zegt hij, ‘en de pin-automaat ook niet.’ Papa en mama vinden het leuk om te horen dat Thies zoveel geleerd heeft door het boekje te lezen. Ze zijn heel trots op Thies. ‘Wat is lezen eigenlijk leuk hè Thies?’ vraagt mama. Thies kijkt haar aan en zegt: ‘Lezen is best leuk, als het boekje interessant is. De meeste boekjes hebben een stom verhaal en dan vind ik lezen ook stom.’ Papa knikt, hij begrijpt het wel. ‘Ik vind het ook stom om te lezen als het verhaal niet leuk is,’ zegt hij. Thies glimlacht, hij wil graag naar school om het boekje uit te lezen. Misschien had mama toch een beetje gelijk, school kan soms best leuk zijn. 

Nicole Martens, mei 2020 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.